جراحی لاپراسکوپی

معمولا لاپاراسکوپی برای بیماری های ناحیه لگن در خانم ها مانند کیست تخمدان، چسبندگی رحم و بررسی عفونت های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد.از طریق لاپاروسکوپ می توان حتی نمونه ای از بافت را برداشت و مورد بررسی قرار داد.لاپاراسکوپی نوعی عمل جراحی است که به جراح این امکان را می دهد که با کمترین برش به  داخل شکم و لگن فرد دسترسی پیدا کند.لاپاروسکوپی با حداقل مشکلات انجام می گیرد و در بسیاری از موارد می توان به جای عمل جراحی باز که با برش بزرگ‌تری در شکم انجام می گیرد، از لاپاراسکوپی استفاده کرد.

لاپاروسکوپی در چه بیماری هایی استفاده می شود؟

لاپاراسکوپی معمولا برای دو گروه از بیماری ها استفاده می شود:

۱- بیماری های زنان و زایمان و مشکلات دستگاه تناسلی زنان

۲- بیماری های دستگاه گوارشی

مزایای لاپاروسکوپی چیست؟

تعدادی از مزیت های روش لاپاروسکوپی در مقایسه با عمل جراحی باز عبارتند از:

– کاهش خونریزی، که احتمال نیاز به دریافت خون را کاهش می دهد.

– برش کوچک تر با چاقوی جراحی که درد را کمتر و زمان بهبودی زخم را کوتاه تر می کند.

– درد کمتر که سبب می شود بیمار کمتر به داروهای مسکن نیاز پیدا کند .

– کاهش خطر عفونت : اندام های داخلی بدن کمتر در معرض عفونت قرار می گیرند.

جراحی سینوس پایلونیدال

کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو در قسمت پایین کمر است. این بیماری در جنگ جهانی دوم به نامبیماری رانندگان جیپ معروف بود. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان شده و گاهی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست. بیماری پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکرو کوسیکس بروز می‌کند. این کیست یا آبسه معمولاً در انتهایی‌ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می‌شود. این کیست مستعد عفونت است. کیست‌های پیلونیدال در افراد سیاه پوست ناشایع است. هر دو جنس مبتلا می‌شوند ولی در مردان شایع‌تر است. عفونت کیست معمولاً در اوایل بزرگسالی (۴۰-۱۸ سال) آغاز می‌شود. بیشترین رده سنی بین ۱۶ تا ۲۶ می‌باشد. از نظر آماری از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۶ نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

جراحی سرطان های گوارشی

جراحی سرطان معده:

در سال‌های اخیر، سرطان معده بسیار شیوع داشته است و امروزه به عنوان دومین سرطان شایع در دنیا شناخته می‌شود. حدود ۴۰ درصد از مواردسرطان معده در بخش پایین آن، ۴۰ درصد در بخش میانی، ۱۰ درصد در بخش بالایی و ۱۰ درصد به صورت ترکیبی رخ می‌دهد. درمان، با انجام جراحی و برداشتن تمام یا بخشی از معده بنا بر میزان شدت و پیشروی سرطان، صورت می‌گیرد.

جراحی لوزالمعده:

اختلالات لوزالمعده می‌تواند در اثر ایجاد تومور و یا التهاب آن به دلیل وجود سنگ، به وجود آید که در برخی موارد انجام جراحی جهت درمان بیماری، ضروری خواهد بود. سرطان لوزالمعده به عنوان چهارمین سرطان شایع در دنیا شناخته شده است. تنها روش درمان سرطان لوزالمعده، انجام عمل جراحی است که می‌تواند همراه با شیمی درمانی و رادیو درمانی صورت گیرد. جراح با توجه به محل و اندازه تومور، میزان پیشروی سرطان و سلامت عمومی بیمار ممکن است بخشی و یا کل لوزالمعده را از بدن خارج کند.

جراحی روده:

تمامی سرطان‌های روده، با ایجاد پولیپ‌های خوش‌خیم آغاز می‌شود که به مرور زمان به صورت سرطان بروز می‌کنند. درمان با توجه به نوع سرطان، مرحله پیشروی، سن و شرایط بیمار می‌تواند از طریق رادیو درمانی، شیمی درمانی و یا جراحی انجام شود.‌ هدف از هر یک از این روش‌های درمانی، حذف بافت سرطانی از بدن و بهبود دردهای ناشی از این بیماری است. جراحی برای برداشتن بخشی و یا تمام روده، کولکتومی نام دارد که می‌تواند با استفاده از تکنیک لاپاروسکوپی انجام شود. طی جراحی، ابزارهای باریک از طریق شکاف‌های کوچک وارد بدن بیمار شده و قسمتی از روده و بافت‌های مجاور آن که سرطانی شده‌اند، جدا و خارج می‌شود.

جراحی توده های کانسر

دکتر سلیم زاده جراح پستان با اشاره به اینکه تومورهای “فیلودس” رشدی سریعی دارند، گفت: به رغم اینکه این تومور ظاهری خوش خیم دارد ولی عمل جراحی اولین اقدام درمانی آن است.

توده‌های خوش خیم پستان، توده‌هایی هستند که رشد آنها کند است و اغلب مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، این تومورها امکان گسترش به بقیه نقاط بدن را ندارند، بنابراین کشنده محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: توده‌های بدخیم و سرطانی، توده‌هایی هستند که امکان گسترش به بقیه نقاط بدن (متاستاز) را دارند و با درگیر کردن اعضای حیاتی مانند کبد و مغز می‌توانند موجب مرگ بیمار شوند.

توده‌های بینابینی نیز وجود دارند که در ابتدا خوش خیم هستند و سپس بدخیم می شوند که تومورهای فیلودس از این تومورها است.

وی افزود: تومورهای فیلودس از جنس نسوج بینابینی پستان هستند که نوع خوش خیم و بدخیم و بینابینی دارند. ظاهر این توده‌ها در معاینه مانند توده‌های خوش خیم است و در سونوگرافی و ماموگرافی ظاهری مانند توده‌های خوش خیم یا فیبرو آدنوم‌ها دارند اما رشدی سریعتر دارند و به اندازه بیش از ۲ سانتی متر می رسند.

این توده ها ممکن است از ابتدا بدخیم باشند اما گاهی نیز در ابتدا خوش خیم و سپس بدخیم می‌شوند، گفت: به همین دلیل است که جراح پستان ترجیح می دهد توده‌هایی که رشد سریع و یا اندازه بزرگ دارد را به رغم اینکه ظاهری خوب و بی‌خطری داشته باشند را با عمل جراحی بردارد.