• دستگاه گوارش

    دستگاه گوارش

    دستگاه گُوارش یکی از دستگاه‌های فعال در بدن انسان و بعضی از جانداران است. این دستگاه در انسان و مهره داران به صورت لوله گوارشی، و در جانوران تکامل نیافته مانند کیسه تنان از جمله هیدر، شقایق دریایی و عروس دریایی به صورت کیسه گوارشی وجود دارد. باید توجه داشت که دستگاه گوارش در جانوران براساس نوع غذایی که می‌خورند به شکل‌های مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی دستگاه گوارش آن‌ها از چهار بخش بلع، گوارش مکانیکی و شیمیایی، جذب و دفع تشکیل شده‌است. بعضی از جانوران که به صورت انگل زندگی می‌کنند مانند کرم کدو اصلاً دستگاه گوارش ندارند و به طور مستقیم و با عمل انتشار مواد غذایی تجزیه شده را از طریق پوست وارد بدن خود کرده و مورد استفادهٔ سلولهای خود قرار می‌دهند 

    دستگاه گوارش انسان که از دهان تا مقعد امتداد دارد، از لولهٔ گوارشی و غده‌های گوارشی تشکیل شده‌است و حدود هفت متر طول دارد. غدد گوارشی شامل غده‌های بزاقی، غده‌های دیوارهٔ معده و روده پانکراس وکبد است. لولهٔ گوارشی نیز شامل دهان، حلق، سرخ نای (مِری)، معده، رودهٔ باریک، رودهٔ بزرگ و راست روده می‌شود. هر چیزی که وارد معده می‌شود با آنزیم‌های درون معده مخلوط می‌گردد تا با اجزا ساده‌تری تجزیه شود. سپس این مخلوط از معده خارج شده و به روده‌ها می‌رود تا از آنجا، مواد غذایی تجزیه شده جذب جریان خون شوند. مواد غذایی تجزیه شده از طریق جریان خون به سرتاسر بدن می‌روند و در اختیار باخته های بدن قرار می‌گیرند تا در آنها مصرف شده و یا ذخیره شوند. اجزای غذایی که جذب نمی‌شوند از بدن دفع می‌گردند (از طریق مدفوع).

    شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش ترش کردن است

    دستگاه گوارش از دهان آغاز می‌شود و تا انتهای روده‌ی بزرگ که محل خروج مواد دفعی است ادامه می‌یابد این دستگاه، در یک مسیر طولانی که شامل لوله‌ی مری است به معده که کار آن خرد و آسیاب کردن غذاست منتهی می‌شود سپس به روده‌ی باریک می‌رود که محل اصلی جذب غذاست.

    ۲ عضوی که در جذب به روده بزرگ کمک می‌کند یکی کبد است که با ترشح آنزیم و صفرا باعث هضم غذا می‌شود و دیگری لوزالمعده که وظیفه‌اش نرم کردن مواد غذایی است تا مواد غذایی در معرض سلول‌های روده‌ی باریک قرار بگیرد و جذب شود و مازادی که غیر قابل استفاده است به روده‌ی بزرگ که کولون نام دارد رفته و دفع می‌شوند.

    شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش رفلاکس یا همان ترش کردن بعد از غذاست که ناشی از برگشت ترشحات اسیدی و مواد غذایی از داخل معده به لوله مری است که با احساس داغی و سوزش پشت جناغ سینه همراه است و این ترش کردن در حالت طبیعی اتفاق نمی‌افتد، بلکه به علت نوع غذا، حجم غذا و فرم خوردن غذا، مثلاً پرخوری یا خوردن غذاهای پرچرب، ادویه‌دار، غذاهای اسیدی، خوردن قهوه و الکل و کشیدن سیگار و یا دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا و افرادی که با معده پر فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند دچار رفلاکس می‌شوند، به این علت که مخاط مری مانند مخاط معده، حفاظت و ایمنی کافی را در مقابل اسید ندارند باعث التهاب و تورم، قرمزی و حتی زخم در ناحیه‌ی مری می‌شود که به آن بارت می‌گویند، که بارت پیش زمینه‌ای برای سرطان مری است.

    ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد جامعه سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر دارند

    حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد جامعه با این بیماری درگیر هستند و علل آن اختلال عملکردی در حرکات روده‌ای است که این حرکات روده می‌تواند افزایش یافته، به شکل اسهال‌هایی گاه گاهی و یا کاهش یافته به شکل یبوست به همراه دردهای شکمی خود را نشان می‌دهد که این اختلال خطری به همراه ندارد و بیشتر باعث آزار و کاهش کیفیت زندگی می‌شود که علت اصلی آن هم استرس است.

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Powered by themekiller.com